 |
|
|
|
 |
Kerstboom versiering |
 |
 |
Hoe versieren de mensen hun kerstbomen in andere landen?

- Amerika - Denemarken - Duitsland - Ijsland - India - Jamaica - Nederland - Polen - Slowakije - Tsjechië

Amerika
In de Verenigde Staten lopen de wijzen van versieren nogal uiteen. Vaak steunen zij op generaties oude tradities, die hun oorsprong vinden in het land van herkomst van de bewoners. Er is een bijzondere voorkeur voor opgevulde, kleurige voorwerpjes van textiel en hout, bont beschilderde speeltjes, kleurige strikjes, versierselen van papier-maché en de koekjes in allerlei grappige vormen die ook bekend zijn in Duitsland en Scandinavië.

Denemarken
In Denemarken maken de mensen graag hun eigen versiering. Ze hebben zelfs knip - en plakdagen. Ze houden erg van versierselen van stro (engeltjes, vogeltjes, sterren, vlaggetjes), eekhoorntjes gemaakt met behulp van dennenappels, bootjes uit walnootdoppen en originele roodwitte hartjes van gevlochten papier.

Duitsland
Niets is voor kinderen zo leuk als te helpen met het bakken van (peper)koekjes in allerlei vormen, die fraai geglazuurd de kerstboom dubbel zo aantrekkelijk maken.

Ijsland
In IJsland vlechten de kinderen kleurige netjes die met lekkers gevuld in de boom komen te hangen.

India
Men versiert in India geen sparren maar bananenbomen. De bananenbomen worden versierd met mangobladeren en men gebruikt olielampjes.

Jamaica
De kerstcactus wordt behangen met beschilderde, uitgeblazen eieren.

Nederland
In ons land tenslotte hangt men tussen de kerstballen en slingers in zilverpapier verpakte kerstklokken, kransen en andere decoratieve figuurtjes en kleine kerstkransjes van chocolade of fondant. Tegenwoordig versiert men de boom met van alles en nog wat, bijvoorbeeld met veren.

Polen
Eigengemaakte slingers en knipsels van papier naast appels, noten, snoepjes, strikjes en kleine kindersnoepjes.

Slowakije
Zeer geliefd zijn kerstversierselen van papier, papier-maché en stro.

Tsjechië
Zeer geliefd zijn kerstversierselen van papier, papier-maché en stro.

|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
 |